Vinterdäck

När det råder vinterväglag måste bilar vara utrustade med vinterdäck. I Sverige är det lag på att ha vinterdäck mellan den 1 december och 31 mars. Vinterdäck finns som dubbfria och med dubb.

Vinterväglag

Med vinterväglag menas att hela eller delar av körbanan eller vägrenen är täckt av snö, is, frost eller snömodd. Om det råder tvivel om väglaget, så är det polisen som bestämmer om det råder vinterväglag just där man befinner sig.

Mönster och mönsterdjup

Mönstret på vinterdäck är anpassat för att ge bra grepp på snö och is, samt att leda bort vatten och slask. För att däcken ska vara godkända och lagliga måste de ha ett mönsterdjup på minst 3 mm. Nya vinterdäck har ett mönsterdjup på ca 10 mm, men redan när däcket har slitits ner till ca 5 mm mister det en stor del av sin förmåga att få grepp på is och att leda bort slask. De bästa däcken ska alltid monteras bak.

Dubbdäck

Det finns olika sorters vinterdäck både när det kommer till däckets utseende och till gummiblandningen. Man brukar inte bara skilja på dubbdäck och odubbade vinterdäck, utan man skiljer också på nordiska och europeiska vinterdäck.

I Sverige dubbade däck användas mellan 1 oktober och 15 april om det är vinterväglag. Det kan dock finnas vägar eller vägsträckor där dubbdäck alltid är förbjudet. Dubbdäck ger bättre grepp på is och vattentäkt is.

Gummiblandningen i nordiska vinterdäck är mjukare än europeiska och är därför bättre anpassade till det kalla klimatet. Nordiska vinterdäck är att föredra i de norra delarna av landet där väglaget oftare är hårt packad snö och is. Bor man långt ner i landet kan det vara bättre att välja europeiska däck, som fungerar bäst på slask, regn och barmark.

Slitage

Som med alla däck, är det viktigt att veta att som bilförare kan man själv göra mycket för att förlänga livstiden på både sommar- och vinterdäck. Ett bra förhållningssätt är att försöka undvika kraftiga inbromsningar och accelerationer, samt att köra lite lugnare i kurvor.

Ett bra och jämnt lufttryck är viktigt för att minska slitage och så snart man upptäcker obalanser i däcken och felaktiga hjulinställningar, bör dessa åtgärdas.